Propouštění v automobilce není vinou odborů, ale trendem Průmyslu 4.0. Co s tím můžeme dělat v Bosch Powertrain?

Vážení zaměstnanci, 
 
Médii proběhla zpráva, že naše největší automobilka propustí cca tisíc zaměstnanců (ve škodovce pracuje cca 36 000 lidí). Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn k tomu řekl: „Mnoho věcí je možné automatizovat, udělat umělou inteligencí, budeme nadále zvyšovat efektivitu a k tomu samozřejmě patří i určitá forma snižování personálu, ale nebude to nic dramatického.“  Dále automobilka sama uvádí, že toho chce dosáhnout zejména přirozenou fluktuací a že v žádném případě nechce rezignovat na nábor mladých lidí. 
 
Je až neuvěřitelné, že tuto zprávu se hned snaží využít skvěle placený zaměstnanec (a taky tak trochu odborář) personálního oddělení v našem závodě ke své obhajobě, jak svou práci dělá dobře, když nežádá po vedení firmy spravedlivé navýšení mezd. V podstatě říká, že za propouštění můžou úspěšné odbory v automobilce. Opravdu neskutečné za co se dá schovat vlastní neschopnost a prospěchářství. S fakty se dá zkrátka pracovat různě.
 
Ano, je snadné obvinit odbory v Mladá Boleslavi z nenažranosti. Pravda ale může být úplně někde jinde. Co Vám říká Průmyslová revoluce 4. 0.. Že nic, pak se začněte rychle zajímat! Průmyslová revoluce 4.0. čili Průmysl 4.0. je zavádění digitalizace a robotizace do výrob s tím, že firmy tak ušetří finanční náklady, za zaměstnance. Firmy které nevytvoří podmínky pro digitalizaci a robotizaci, přestanou být podle expertů konkurenceschopné a dále experti předpokládají, že silnější firmy je pohltí. Celá tato situace je SVĚTOVÝM TRENDEM. Nikdo to nezastaví.  Propouštění postihne dříve či později, ve větší či menší míře každou firmu, bez ohledu na to, jestli nějaké odbory vyjednaly velkou prémii pro své zaměstnance a nebo nevyjednaly nic. Odbory situaci nezmění a i kdyby se postavily na hlavu. Se zaváděním digitalizace a robotizace nic nezmůžou. Proto není moudré odbory v MB takto odsuzovat.
 
Pojďme se podívat k nám do JhP. Myslíte si, že se nás to v blízké budoucnosti týkat nebude? Ale bude. Připomenu Vám jednu větu z roku 2019, která zazněla na posezení s panem ředitelem Carlem. Pan ředitel tehdy řekl, že v Jihlavě začne robotizace v roce 2025 a v roce cca 2030, tu bude minimální počet montážních dělníků. Ano, třeba jsem to jen tenkrát špatně pochopil. S digitalizací a robotizací tu bude jistě mnoho jiné práce, pro ajťáky, pro elektrikáře a údržbáře, ale to všichni dělat nemůžeme.
 
Proto se na to musíme všichni podívat i jinak. Kdo se delší dobu zajímá o Průmyslovou revoluci 4. 0. tak ví, že je dobré se na to připravit a už teď vyjednat důstojné podmínky, pro případné propouštění. Když se v roce 2021 vyjednávala nová kolektivní smlouva, osobně jsem žádal pana Benceho, aby už začali projednávat i 24 měsíců odstupného, při hromadném propouštění z důvodů Průmyslu 4. 0.. A výsledek? Nula. 
Při vyjednávání KS na letošní rok, jsme to měli v našich bodech. Bohužel ani jedna ZO KOVO, ani UNIOS nás v tomto bodě nepodpořili. Shodilo se to ze stolu. Přesto to budeme znovu a znovu navrhovat a snad členové ostatních odborových organizací pochopí o jak důležitý bod se jedná a konečně procitnou. Pokud nebudou vytvářet tlak na své předáky, může se stát, že pak už bude příliš pozdě. Čas kvapí. Odborový předáci si musí uvědomit, že historickým posláním odborů vždy byla zejména ochrana zaměstnanců, nikoli vlastní prospěch. Nevěřte blábolu, že takové odstupné by firmu Bosch zničilo. 
Mimochodem, naposledy dostalo 24 měsíců odstupného z důvodů modernizace a úspor nákladů 600 zaměstnanců v U.S. Steel Košice
Děkujeme,  hezký den všem. 
Prolibertate Bosch
Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.